Scenariusz lekcji matematyki w klasie V uwzględniający zastosowanie komputerów w procesie nauczania.
Temat: Rodzaje trójkątów. powrót
Czas trwania: 45 min. 1. Główne zadania lekcji: · Zapoznanie z różnymi rodzajami trójkątów. · Usystematyzowanie wiadomości na temat trójkątów. 2. Cele lekcji: Po zakończeniu lekcji uczeń: · zna różne trójkąty, · zna podział trójkątów ze względu na kąty, · zna podział trójkątów ze względu na boki, · potrafi rozróżniać i nazywać różne trójkąty, · potrafi narysować różne trójkąty. 3. Uwagi dotyczące realizacji: · W trakcie realizacji posłużyłem się skonstruowanym przez siebie programem komputerowym „Klasyfikacja trójkątów”. · Lekcja odbyła się w pracowni komputerowej. 4. Metody pracy: elementy wykładu, pokaz, ćwiczenia praktyczne przy komputerze. 5. Środki dydaktyczne: · stanowiska komputerowe pracujące w środowisku Windows, · tablicowe przyrządy geometryczne. 6. Pojęcia: · utrwalanie: trójkąt, boki trójkąta, podstawa trójkąta, kąt prosty, kąt ostry, kąt rozwarty, · nowe: ramiona trójkąta, trójkąt prostokątny, trójkąt ostrokątny, trójkąt rozwartokątny, trójkąt równoboczny, trójkąt równoramienny. 7. Przebieg lekcji: · Czynności organizacyjno-porządkowe. · Sprawdzenie i omówienie zadania domowego. · Wprowadzenie: a. przypomnienie pojęć: kata ostrego, kata prostego i kąta rozwartego, b. przypomnienie pojęcia trójkąta. · Rozwinięcie: a. uruchomienie programu „Klasyfikacja trójkątów”, b. praca uczniów przy poznawaniu różnych rodzajów trójkątów ( w programie), c. wprowadzenie pojęcia ramion i podstawy trójkąta równoramiennego, d. rysowanie trójkątów na tablicy i w zeszytach, e. powrót do programu – ćwiczenia z testem. · Podsumowanie: a. powtórzenie nowych pojęć, b. zadanie domowe: ćwiczenia str. zad. c. czynności porządkowe, zakończenie pracy z programem . Opracował: mgr Maciej Białoskórski powrót
|